Zoekformulier

Kinderen ontregeld door ingaan zomertijd

Kinderen kunnen last hebben van de overgang van winter- naar zomertijd. Dat zei slaaponderzoeker Kristiaan van der Heijden van de Universiteit Leiden vrijdag. ''Je merkt niet steeds dat kinderen slaperig zijn, maar het wordt wel duidelijk bij taakjes die veel denkwerk vereisen'', zei Van der Heijden. ''Bij baby's en erg jonge kinderen kan dit zich uiten door meer te huilen en prikkelbaarder te zijn dan normaal.

''De overgang van winter- naar zomertijd heeft als direct gevolg dat iedereen een uur minder kan slapen dan normaal. ''Omdat de overgang in de nacht van zaterdag op zondag valt, kan je dat ondervangen met uitslapen'', aldus Van der Heijden. ''Maar ook de dagen erna hebben kinderen er last van. Gewoon eerder naar bed sturen biedt geen oplossing. In de uren voor de normale bedtijd maken de hersenen een stofje aan waardoor je actiever wordt, om te voorkomen dat je voortijdig in slaap valt. Je kan dan wel in bed gaan liggen, maar dat heeft geen zin.''

Niet alleen het slapen gaan, maar ook het opstaan is moeilijk in de eerste dagen na het ingaan van de zomertijd. ''Het is sowieso al bekend dat kinderen 's ochtends traag op gang komen en lange tijd nodig hebben om goed wakker te worden. Maar nu moeten ze voor hun gevoel een uur vroeger dan normaal opstaan, waardoor het nog langer duurt voordat ze normaal kunnen functioneren.''

Biologische klok aangepast
Het aanpassen aan de zomertijd kan een hele tijd duren. ''Uit recent onderzoek onder volwassenen en adolescenten blijkt dat het weken kan duren voordat de biologische klok helemaal is aangepast. Voor jonge kinderen is dat onderzoek nog niet gedaan, maar ik verwacht dat hier hetzelfde geldt'', aldus Van der Heijden.

Ouders kunnen hun kinderen helpen om zich sneller aan te passen aan het nieuwe ritme. ''Dat kunnen ze doen door 's ochtends bij het opstaan meteen voor veel licht en lichamelijke activiteit te zorgen. De gordijnen wagenwijd open dus en als het even kan de kinderen te voet of met de fiets naar school brengen in plaats van met de auto.

's Avonds is het zaak om ervoor te zorgen dat het vroeger donker is. De gordijnen dicht en de schemerlamp aan. De laatste paar uur voor het naar bed gaan niet te wild doen, werkt ook bevorderlijk. Rustige spelletjes, een verhaaltje, een liedje, rustig tanden poetsen en de pyjama aandoen dus. Geen wilde spelletjes meer, want daar worden ze te wakker van.''

Datum: 25 maart 2011

Bron: ANP

Lees meer artikelen